MĚLNICKO - Rady pro řidiče
Každoročně doplácí řada řidičů na to, že nejsou v zimních měsících dostatečně vybaveni. I zdánlivé maličkosti, které mohou řidiči potřebovat a které nejsou součástí povinné výbavy vozidla, se mohou stát v nepředvídaných situacích vděčným pomocníkem. Dobrá příprava vozidla také snižuje riziko dopravních nehod a prodlužuje jeho životnost. Řidič se v takovém vozidle navíc cítí při jízdě jistěji. Co je tedy v tomto období pro řidiče i vozidlo nejdůležitější?
-
montáž zimních pneumatik
-
přeměření účinnosti brzd
-
kontrola chladící soustavy
-
dolití nemrznoucí směsi
-
kontrola autobaterie a oleje
-
výměna starších žhavicích svíček u dieselových motorů
-
kontrola funkce všech světel a stavu náhradních žárovek.
Co by ve vozidle nemělo v zimě chybět
-
tažné lano
-
startovací kabely
-
sněhové řetězy
-
pracovní rukavice
-
utěrka nebo sprej proti vnitřnímu pocení oken
-
stěrka a škrabka na skla
-
smetáček na ometání sněhu
-
přenosná svítilna
-
zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů
-
láhev s nemrznoucí chladicí kapalinou pro její případné doplnění
-
pytlík písku a lopatku k vyproštění z náledí
Abyste se v zimě snadněji rozjeli
-
Gumová těsnění dveří a kapot potřeme glycerinem nebo jelením lojem, aby nepřimrzla.
-
Rozmrazovač skel a zámků mějte samozřejmě mimo vozidlo!
-
Myjeme-li auto v myčce, měli bychom přelepit zámky, aby do nich nenatekla voda, která může namrznout.
-
Zámek otevřeme pomocí rozmrazovače zámků, v nouzi třeba i postupným zasunováním klíčku ohřátého sirkou či zapalovačem.
-
Ramínka stěračů před zaparkováním podkládáme nebo vyjmeme, aby nepřimrzla ke sklu.
-
Skla nikdy nerozmrazujeme horkou vodou, mohla by prasknout.
-
Po usednutí do vozu otevřeme okénko, abychom si vydechovaným vzduchem nezamlžili okna.
-
Motor zahříváme pomalou jízdou, nevytáčíme jej do vysokých otáček na místě.
Pozor na správné parkování
-
neparkujeme na kraji silnice, kde bychom bránili průjezdu sněhového pluhu a kde může být náš vůz nejen zahrnut sněhem, ale i vážně poškozen
-
v hluboké sněhové břečce mohou do rána pneumatiky zamrznout tak, že budeme muset vůz vysekávat
-
těsně u budov na náš vůz může spadnout těžká lavina sněhu ze střechy
-
při parkování za mrazu hrozí nebezpečí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů - proto v zimně zásadně při parkování nezatahujete ruční brzdu
NEZAPOMEŇTE!
Mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice.
Zasněžená silnice je 2x více kluzká než mokrá silnice.
Silnice s náledím je 2x více kluzká než zasněžená silnice.
Brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou!