Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník
MĚLNICKO - Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory. Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit. Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank. Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!
Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?
-
Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
-
Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
-
Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
-
Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
-
V případě pochybností kontaktujte svou banku.
-
Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
-
Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
-
Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.
video a shrnutí virtuálních rizik naleznete na: https://www.policie.cz/clanek/or-melnik-zpravodajstvi-pomahame-seniorum-chranime-seniory-falesny-bankovni-urednik.aspx