Hlavní Menu
Vyhledávání
Kalendář
Přihlášení
Fotogalerie
S příchodem letních prázdnin policisté zvyšují dohled na silnicích
MĚLNICKO – Očekáváme zvýšený provoz a hustotu na silnicích.
Od pátku 26. června začala dopravně bezpečnostní akce, jejímž cílem je zvýšit bezpečnost účastníků provozu, ovlivnit nekázeň řidičů a dbát na opatrnost a ohleduplnost na území celé České republiky. Policejní hlídky se této problematice věnovaly během uplynulého víkendu a ve stejném duchu budou v činnosti pokračovat i v nadcházejícím prodlouženém víkendu.
Policisté působí převážně na místech, kde dochází častěji k dopravním nehodám. Svojí pozornost zaměřují zejména na dodržování limitu povolené rychlosti, způsobu jízdy, používání bezpečnostních pásů a zádržných systémů, zákazu telefonování za jízdy, technický stav vozidel, ale samozřejmě také dodržování všech ostatních platných předpisů.
Svojí roli může v letních měsících pří řízení vozidla sehrát únava z vysokých teplot, požití alkoholu a nepozornost.
Za uplynulý víkend hlídky policie zkontrolovaly téměř tři stovky řidičů, z nichž se 43 účastníků dopustilo přestupku v dopravě. Nejvyšší povolenou rychlost překročilo 26 řidičů, u 21 protiprávní jednání vyřešili policisté na místě udělením pokuty v příkazním řízení, 5 jich oznámili k vyřešení příslušnému správním orgánu. Pásy nepoužilo 5 pasažérů, 9 vozidel bylo ve špatném technickém stavu. U čtyř řidičů byla zjištěná přítomnost alkoholu v dechu do jednoho promile a 2 měli pozitivní test na drogy.
Nebezpečno na silnicích, proč?
Každý rok vyhasínají zbytečně na silnicích lidské životy, značné množství lidí je při nehodách zraněno.
Nejčastěji k haváriím dochází kvůli nesprávnému způsobu jízdy, kam patří nevěnování se řízení, např. tím, že řidič ladí rádio či navigaci, ohlédne se na zadní sedačky, živě komunikuje se spolujezdcem, svačí, telefonuje. Nesprávný způsob jízdy je i nedodržení bezpečnostní vzdálenosti, což je velmi častý důvod nehod. Dalším důvodem je vysoká rychlost, nedání přednosti v jízdě a předjíždění.
V médiích každý den sledujeme vážné dopravní nehody. Na vině je však především selhání lidského faktoru, kdy motoristé zapomínají na daná pravidla provozu na komunikacích a mnohdy si nařízení upravují k obrazu svému. Běžně vidíme vystresované řidiče, kteří chvátají, nedodržují rychlost, riskantně předjíždějí a nesledují situaci kolem sebe. Hazardují nejen se svými životy, ale i s životy ostatních účastníků silničního provozu.
Určitě stojí za zmínku připomenout pár pravidel, na které motoristé dost často zapomínají. V době letních prázdnin hodně šoférů vjíždí na dálnice, ale mnoho z nich nedodržuje ustanovení týkající se jízdy v jízdních pruzích. Mimo obec se jezdí v pravém jízdním pruhu, ostatní pruhy se užívají pouze k předjíždění, objíždění či odbočování. Při přejíždění mezi pruhy nesmí řidič ohrozit ostatní a musí dávat včas znamení o změně směru jízdy. Při příjezdu ke koloně je nutné dodržovat dostatečný odstup od vozu před námi kvůli případnému manévrování. V levém pruhu se zařadit co nejvíce vlevo a v dalších pruzích co nejvíce vpravo, vytváří se tzv. záchranářská ulička.
Co se týká předjíždění na silnicích, musí mít motorista rozhled na takovou vzdálenost, aby mohl bezpečně předjet a opětovně se zařadit do svého pruhu. Rozhodně nesmí předjíždět u přechodů pro chodce, u železničních přejezdů, pokud dává před ním jedoucí auto znamení o změně směru jízdy vlevo a přes podélnou čáru souvislou. Za dopravní značkou „Zákaz předjíždění“ se smí předjíždět pouze jízdní kolo a motocykl bez postranního vozíku.
Pokud při odbočování doleva musíme brzdit, protože dáváme přednost protijedoucím vozidlům, není špatné nejdříve jemně „ťuknout“ na brzdový pedál a až teprve potom přibrzdit. Rozsvítí se brzdová světla, ale brzdný efekt se ještě nedostaví. Řidič za námi má čas zaregistrovat náš úmysl a reagovat na něj.
Kapitola sama pro sebe je jízda přes železniční přejezd, motorista musí být při jeho přejíždění zvlášť opatrný, musí se přesvědčit, zda ho muže bezpečně přejet. Přes přejezdy se smí jet rychlostí 30 km/h, svítí-li přerušované bílé světlo zabezpečovacího zařízení, pak smí jet rychlostí nejvýše 50 km/h.