Hlavní Menu
Vyhledávání
Kalendář
Přihlášení
Fotogalerie
Dne 01. 11. 2013 proběhla v rámci prevence kriminality pro žáky 6. D ze ZŠ Ing. M. Plesingera-Božinova přednáška na téma šikana, kyberšikana. Preventistou byly na začátku přednášky vysvětleny pojmy jako agrese, agresivita, co je šikana a jaké formy může nabývat. Strážníky bylo hovořeno o typech agresorů, kdo se může stát obětí a v co taková šikana může vyústit. V průběhu přednášky si žáci zahráli v několika situačních scénkách, kde si mohli vyzkoušet roli agresora i oběti, do které se vcítili. I když se žáci při scénkách usmívali, uvědomovali si, že to není nic příjemného a je to velmi závažná problematika.
Se šikanou v dnešní době úzce souvisí téma kyberšikana, o které bylo také na konci přednášky okrajově hovořeno, spolu s problematikou sociálních sítí. K této problematice byla žákům ponechána nejen příručka k sociální síti facebook, která je provede bezpečným nastavením této sítě, ale také dostali desatero online bezpečnosti, aby snížili možná rizika spojená s používáním internetu a sociálních sítí.
Žáci v průběhu přednášky kladli dotazy, co mají dělat, když jim někdo píše nevhodné zprávy, nebo co mají dělat, když jsou svědky obětí šikany, popřípadě se jen svěřili se svými zkušenostmi, např. se sociálními sítěmi. Cílem této přednášky bylo, aby si žáci „odnesli“ poučení, jak se chovat v případě, že se stanou oběťmi šikany, kyberšikany apod. Žákům bylo mimo jiné několikrát připomenuto, aby v případě, že se stanou oběťmi šikany, nebo jiné protiprávní činnosti, se obrátili na učitele, rodiče či přímo kontaktovali Městskou policii Neratovice.
Desatero online bezpečnosti:
Škádlení nebo šikana?
„Znám oběti kyberšikany mezi dospělými lidmi. Takové stokrát opakované sprosté esemesky dokážou rozložit i silnou dospělou osobnost. Oběti jsou křehké. A agresoři rafinovaní,“ upozorňuje na sílu psychického teroru expert na téma šikany Michal Kolář. 1 Během seminářů s metodiky prevence se často objevují názory typu „ať si to vyřeší děti mezi sebou“, „já přeci nemusím řešit každé škádlení, klukovinu“ a podobně. V pozadí těchto myšlenek mnohdy stojí nejasné chápání hranice, co je a co ještě není šikana. Praktičtější vodítko než některá z definic – např. „chování, jehož záměrem je opakovaně ubližovat, ohrožovat, nebo zastrašovat“ poskytuje Michal Kolář, odborný garant projektu Minimalizace šikany 2: „Jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním? Vnitřní rozdíl je veliký. Jestliže svého kamaráda škádlím, tak očekávám, že to bude legrace nejen pro mě, ale i pro něj. Ale když vidím, že to jako legraci nebere, že je zraněný, pak pocítím lítost a omluvím se mu. U šikany je to obráceně. Agresor chce druhému ublížit, chce ho ranit. A má z toho radost. Nejenom, že se mu neomluví, ale své chování opakuje. A většinou násilí stupňuje. Ještě bych měl doplnit jednu důležitou věc. Když někdo někoho škádlí a on mu jasně řekne, aby toho nechal, tak to musí respektovat. Jinak se jedná o porušování práva druhého člověka. A to má už k šikanování blízko. Naše práva končí tam, kde začínají práva druhého. Aby člověk dokázal tyto dva fenomény rozlišit v praxi, je potřeba, aby znal kromě jiného několik vrstev speciální teorie šikanování, měl zkušenosti s řešením násilí mezi vrstevníky a byl morálně inteligentní.“
1 Zdroj: převzato z http://zpravy.idnes.cz/
2 Zdroj: citováno z http://www.minimalizacesikany.cz/index.php
Pomocné odkazy:
DoNotTrack: Aktivní kontrola online soukromí, doplněk pro prohlížeč Mozilla Firefox.
https://www.abine.com/how-donottrackme-works/
Článek, který se zabývá sledováním Vaší aktivitou na internetu a proč používat DonotTrack.
https://support.mozilla.org/cs/kb/jak-reknu-webovym-strankam-aby-me-nesledovaly
MaskMe: Maskování IP adresy, E-mail adresy, Generování hesel apod. doplněk pro prohlížeč Mozilla Firefox.
Myslíte si, zda je vhodné, aby dítě používalo sociální sítě?