Zpráva o činnosti Městské policie Neratovice za rok 2022 a koncepce pro rok 2023
a) Zpráva o činnosti městské policie
1) Personální zabezpečení:
Na začátku roku byl stav pracovníků městské policie v počtu jednadvaceti zaměstnanců. V únoru ukončila pracovní poměr strážnice zařazená ve směnném provozu. V následujícím měsíci ji nahradil strážník s platným osvědčením. V dubnu, po třiceti letech služby, odešel na zasloužený odpočinek zástupce velitele. V témže měsíci ukončila pracovní poměr strážnice se zařazením v oblasti prevence kriminality v oddělení dopravě preventivní skupině. Tu nahradila čekatelka, která v červnu úspěšně složila zkoušky na strážnici. Na místo zástupce velitele byl ve výběrovém řízení vybrán a následně do této funkce jmenován strážník z oddělení dopravně preventivní skupiny, který je v pracovním poměru k obci od února roku 2019. V červenci, byl na vlastní žádost, uvolněn strážník na pozici velitele směny a následně byl přeřazen na oddělení dopravně preventivní skupiny do oblasti prevence kriminality. Ve stejném měsíci byl přijat do pracovního poměru strážník s platným osvědčením a tím se stav pracovníků naplnil a dále se již neměnil. Celkem je ve výkonu služby sedmnáct strážníků s platným osvědčením a čtyři operátoři pro obsluhu MKDS. Služebna městské policie je v nepřetržitém provozu, který zabezpečují čtyři směny. V každé z nich je operátor MKDS a tři strážníci, z nichž jeden je velitel směny. Administrativu spojenou s chodem městské policie zabezpečuje pět strážníků v denním pracovním režimu. V dopravně preventivní skupině působí dvě strážnice a jeden strážník, včetně zástupkyně velitele městské policie, kteří zabezpečují přednášky aj. akce v rámci prevence kriminality, zpracovávají veškerou dokumentaci ohledně přestupků, označují jízdní kola forenzním značením, zpracovávají ztráty, nálezy, vytipovávají místa s vyšším rizikem výskytu přestupků v dopravě, veřejném pořádku a na tyto místa instalují přenosné kamery apod. V případě potřeby vykonávají běžnou práci strážníka městské policie.
1) Materiální zabezpečení:
Městská policie je zabezpečena všemi druhy výstroje a materiálem pro svoji činnost (fotoaparáty, osobními kamerami s nočním přísvitem, digitálními kamerami, svítilnami, termokamerou se záznamem, neprůstřelnými vestami, kamerami zabudovanými ve služebních vozidlech, jak v přední, tak v zadní části s automatickým spouštěním, pramicí, raftem, zdravotnickými kufry ve služebních vozidlech, odchytovým zařízením na toulavá a opuštěná zvířata, dvěma automatickými externími defibrilátory a alkohol testerem Dräger 7510). Výstrojní materiál je pravidelně obměňován dle schválené vnitřní směrnice a životnosti výstrojních součástek. Městská policie je napojena na integrovaný záchranný systém. Rádiové spojení mezi jednotlivými příslušníky nebo vozidly anebo operačním střediskem je provozováno v digitálním systému s řadou výhod, které se týkají dispečerské konzole, neboli základnové datové radiostanice, včetně modulů GPS, vozidlových stanic, ručních radiostanic a v neposlední řadě velmi důležitého digitálního převaděče pro přenos nejen mezi ručními radiostanicemi. Dispečerská konzole je stolní počítač, který slouží především jako základnová radiostanice, ve kterém se mimo jiné ukládají polohy GPS jednotlivých radiostanic, které lze operátorem sledovat a zvukové záznamy komunikace mezi jednotlivými stanicemi. Služební vozidla mají navíc mimo GPS umístěných v radiostanicích i modul GPS „online“, který ukazuje aktuální pozici vozidel a lze ji sledovat taktéž v dispečerské konzoli prostřednictvím internetového prohlížeče „FleetwareWeb“, nebo v mobilním telefonu včetně podrobné knihy jízd. Mobilní radiostanice jsou vybaveny prvky nouzového spínače s možností komunikace pouze s jedním uživatelem, odposlechem pomocí dispečerské konzole apod. a právě pomoci výše zmíněného digitálního převaděče je možné komunikovat mezi jednotlivými mobilními radiostanicemi až na vzdálenost 10 km bez pomoci základnových stanic, což je jedna z předností tohoto systému. Během roku byly vyměněny tři staré nevyhovující IP Full HD kamery za nové. Bylo kompletně obnoveno zastaralé a již nevyhovující pracoviště MKDS na OO PČR Neratovice. Do kamerového systému Hikvision byly začleněny dvě nové kamery. Byl upgradován software Derik a mobilní Derik včetně hardware. Byly pořízeny dva benzínové motocykly HONDA zařazené do integrované záchranného systému namísto již nefunkčních elektro skútrů. Z operačního střediska je možné rádiovým spojením spustit sirény a hlásit zprávy do VISO (varovný a informační systém obyvatelstva), který je bezdrátově rozveden po území města. Nezávislý přístup k tomuto systému má mimo městské policie také operační středisko HZS, dispečink Spolany a.s. a který lze aktivovat i prostřednictvím mobilního telefonu. Systém VISO je plně vybaven ovládacím softwarem, který umožňuje sledovat hladinu Labe a kojetického potoka na dispečinku operačního střediska městské policie a který mimo jiné rovněž sleduje dvěma čidly únik čpavku na zimním stadiónu. V současné době je monitorován kamerovým systémem veřejný prostor před MěÚ a jeho vestibul v ul. Kojetická, vestibul MěÚ na nám. Republiky, dům dětí a mládeže, prostor hlídaného parkoviště u zimního stadiónu, veřejné prostranství okolo „fontány“ v ul. Smetanova a rovněž je monitorován jak kamerovým, tak zvukovým záznamem veřejný prostor služebny a kanceláře dopravních přestupků městské policie. Prostřednictvím StelaLite jsou zaznamenávány veškeré telefonické hovory na operačním středisku městské policie. Monitorovací kamerový dohlížecí systém (MKDS) disponuje 17 kamerami napojenými do systému Geutebrück, které jsou ovládány zařízením a softwarem GSCView s průměrně 15 monitorovacími body. Systém kamer je přenášen i na OO PČR Neratovice, kde je zobrazován zařízením a softwarem GSCView2. Městská policie disponuje elektronickým zápisem knihy-rychlého zápisu událostí (svodka událostí), kam se zaznamenávají veškeré události během služby a policejním softwarem DERIK. Tento systém je propojen s mobilními telefony, ve kterých je nainstalována mobilní verze Derika, jehož prostřednictvím jsou odesílány události řešené v terénu do software Derik k dalšímu zpracování. Tento software mimo jiné zaznamenává veškerou činnost strážníků v terénu, včetně GPS poloh a umožňuje přístup ke všem uloženým událostem. Nezávisle na hlavním software Derik je možné z mobilního telefonu provést kontrolu osoby v pátrání, kontrolu odcizeného vozidla nebo odcizené registrační značky anebo kontrolu platnosti dokladu. Rovněž je možné z mobilního Derika využít všechny moduly, kterými disponuje hlavní serverový software Derik. V něm jsou implementovány následující moduly, opis z evidence přestupků, registr obyvatel, evidence osob včetně fotografie, registr vozidel, registr řidičů, evidence datových schránek a mimo jiné vytváří mapové podklady založených a řešených událostí v terénu na základě pozic GPS. Kancelář dopravně preventivní skupiny umístěná v přízemí budovy MěÚ Neratovice ul. Kojetická 1028 je určena především pro vyřizování a zpracovávání všech přestupků, pro prevenci kriminality a řídí se harmonogramem úředních hodin. V této kanceláři rovněž probíhá evidence a značení jízdních kol v rámci projektu forenzního značení REFIZ, působícího na celém území české republiky podporovaný Odborem prevence kriminality Ministerstva vnitra a Asociací forenzního identifikačního značení, z. s. Městská policie má uzavřeny veřejnoprávní smlouvy s obcí Tišice, Obříství, Ovčáry a s Kostelcem nad Labem, na jejichž území je měřena rychlost stacionárními radary a v obci Obříství probíhá fyzické měření strážníky.
2) Výsledky činnosti městské policie:
Během roku bylo strážníky projednáno v příkazním řízení celkem 4738 přestupků, při kterých byly uloženy pokuty ve výši 1 342 840 Kč. Z toho bylo 626 přestupků ve výši 268 600 Kč za porušení rychlosti v obci. Uložené pokuty na místě zaplacené byly ve výši 829 940 Kč, 378 000 Kč na místě nezaplacené a 134 900 Kč za montáž TPZOV.
Z toho bylo řešeno přestupků:
Během roku strážníci sepsali 448 úředních záznamů, z nichž 45 bylo předáno PČR a 73 jinému správnímu orgánu. Na příslušný odbor dopravy bylo předáno 15 964 oznámení o přestupku, z nichž 15 108 za porušení povolené rychlosti v obci, ostatní byly za různé dopravní delikty a ve čtyřech případech se jednalo o řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Na osobní svobodě bylo omezeno 21 osob v souvislosti s pácháním trestné činnosti, bylo zadrženo třináct osob hledaných a jedna pohřešovaná. Sto osmdesát tři osob bylo zadrženo při spáchání přestupku. V sedmi případech byly předány přestupky příslušnému správnímu orgánu za porušení veřejného pořádku. V čtrnácti případech byly postoupeny přestupky za porušení občanského soužití, v šesti případech za porušení obecně závazných vyhlášek obce. V třiadvaceti případech byly postoupeny přestupky za poškozování majetku, v jednom případě za porušení zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek a ve dvaadvaceti případech bylo předáno správnímu orgánu podezření, že byl spáchán přestupek, jehož projednání patří do jeho působnosti. V šestnácti případech byly v souladu § 13 zák. č. 553/1991 Sb. o obecní policii předvedeny osoby. Celkem bylo umístěno za stěrač vozidel 3009 výzev pro nepřítomného pachatele dopravního přestupku.
Na žádost občanů Neratovic a přilehlých obcí vyjela městská policie k 1634 případům. 197 výjezdů bylo uskutečněno na žádost PČR a v 29 případech se jednalo o rodinné či jiné neshody. Bylo provedeno 4286 fyzických kontrol objektů, nebo vozidel formou obchůzky se zanecháním informativního bloku převážně v rozmezí mezi 1 až 5 hodinou ranní. Městská policie také provádí doručování obsílek na žádost jiných správních orgánů, ve 48 případech se podařilo úspěšně obsílku doručit a v 6 nikoli. Na žádost příslušných správních orgánů bylo provedeno 18 zjištění skutečného stavu věci a bylo provedeno 149 kontrol osob ze stejného důvodu. Bylo provedeno 1069 kontrol majitelů psů a bylo uskutečněno 74 výjezdů na toulavé psy, z nichž bylo 53 odchyceno a následně umístěno do městského útulku. V průměru bylo provedeno okolo třech tisíc kontrol na dětských hřištích, v hernách, ubytovnách, v domech pod správou města Neratovice apod. Mimo jiné do činnosti městské policie patří sbírání injekčních stříkaček do speciálních boxů, kterých bylo sebráno přibližně 60 ks. Rovněž strážníci poskytují pomoc občanům v tíživých situacích, jako jsou klíče zabouchnuté ve vozidlech či zabouchnutý byt s klíči uvnitř apod. Celkem byly zpracovány úřední záznamy ohledně nalezených 385 předmětů a finanční hotovostí ve výši 76989 Kč, z toho se jednalo o 34 klíčů ve svazku nebo jednotlivě, 7 jízdních kol, čtyři průkazy zdravotně postižených, 55 platebních karet, 51 občanských průkazů, šest pasů, 31 mobilních telefonů, 36 peněženek, deset registračních značek vozidel, 23 různých klubových nebo jiných karet, 31 karet zdravotních pojišťoven, jeden žákovský průkaz, 23 řidičských průkazů, jeden rodný list, 9 technických průkazů od vozidla a 63 dalších předmětů (dvě lítačky, covid průkaz, karta O2, taška, pobytové karty, průkaz dopravních podniků, průkaz příslušníka PČR, 6 euro, DVD přehrávač, batoh, rukavice, obvazy, nabíječka, pytel, boty, 15 stravenek, dva notebooky, rybářské pruty, emisní karta, brusle, průkaz do knihovny, aj.). Část těchto nálezů pochází ze schránek důvěry, ale drtivá většina jich byla odevzdána občany na služebně městské policie.
V rámci prevence kriminality byla uskutečněna soutěž „vyhraj cyklistické potřeby“, dětský den pro žáky základních škol a mateřských školek a celkem bylo uskutečněno 78 projektů. Z toho se jednalo o 61 přednášek pro mateřské školky, ZŠ Ing. M. Plesingera-Božinova a ZŠ 28. října. Především se jednalo o přednášky v oblasti šikany, kyberšikany, právního povědomí, zásady bezpečného chování apod. Zbylé projekty se týkaly jednorázových projektů se žáky ze základních a středních škol a cílené projekty „na prázdniny bez pokut, nevíš, kdo je za dveřmi, deka není trezor, návštěva věznice na Pankráci, prohlídka operačního střediska městské policie apod. Dále se městská policie v rámci prevence kriminality zúčastnila dne bezpečí a sportovního dne pořádaného pro žáky a studenty z neratovických škol.
Město je rozděleno mezi strážníky na třináct obvodů, kteří svůj obvod procházejí a za pořádek v jednotlivých obvodech nesou odpovědnost. Nedostatky, které není strážník schopen řešit na místě, jsou předány příslušnému odboru městského úřadu. Celkem bylo provedeno 1141 kontrol se 113 poznatky, které byly předány na příslušní odbor. Hlavním úkolem této činnosti je kontrola pořádku na veřejném prostranství či jiných veřejně přístupných místech, zábor veřejného prostranství, černé skládky a v neposlední řadě komunikace strážníka s občany a dohlížení na dodržování zákonů a vyhlášek města. Městská policie také obsluhuje pult centralizované ochrany, na který je napojeno 20 faktických budov města s 53 objekty, ke kterým se vyjíždělo v 31 případech. V současné době je vyškoleno pro odchyt toulavých zvířat 15 strážníků na Vysoké škole veterinární v Brně. Ve dnech školního vyučování dohlíží městská policie na přechodech pro chodce v ulici Dr. E. Beneše, před základní školou 28. října a v ul. Kojetická.
3) Střelecký závod k 30. výroční založení městské policie
V září proběhl střelecký závodu k 30. výročí založení Městské policie Neratovice ve střelbě z pistole a samopalu Scorpion EVO 3 S1. Této soutěže se zúčastnili mimo spolupořadatelů a dalších hostů také příslušníci městských policií, policisté z obvodních oddělení a kriminální policie.
a) Koncepce městské policie na rok 2023
1) Personální zabezpečení:
2) Materiální zabezpečení:
3) Spolupráce s policií ČR:
4) Vlastní každodenní činnost městské policie:
5) V řídící a organizační činnosti: