Dne 12. 10. 2022 proběhla pro žáky 5. C. základní školy 28. října v Neratovicích přednáška na téma šikana a kyberšikana. Preventista si se žáky povídal o tom, co je to šikana, kdo je agresor a kdo oběť, dále byl kladen důraz na rizika šikany a jejich dopad na šikanovanou osobu. Žákům bylo přiblíženo, jak se snadno a rychle mohou dostat do role oběti nebo agresora, který šikanuje a terorizuje své okolí.
Žákům bylo dále vysvětleno, co je to kyberšikana, Happy Slapping, krádež identity nebo online vydírání, jak se chránit a co dělat v případě, že se na nich někdo kyberšikany dopouští. Zároveň jim byla vysvětlena všechna možná rizika a příčiny šikany i kyberšikany a jak se v takových situacích zachovat s tím, aby nebyli lhostejní k ostatním a v případě, že o takovém chování vědí, tak ať ho nahlásí třídnímu učiteli, rodičům, nebo kontaktovali policii. Cílem této přednášky bylo, aby si žáci „odnesli“ poučení, jak se chovat v případě, že se stanou oběťmi šikany nebo kyberšikany. Dále jim byl vysvětlen pojem sociální sítě, především, aby na nich neuveřejňovali své fotografie nebo videa s tím, jak je jednoduché takové příspěvky zneužít. Přednáška žáky zaujala, o čemž svědčilo jejich aktivní zapojení a četné dotazy k daným tématům.
Škádlení nebo šikana?
„Znám oběti kyberšikany mezi dospělými lidmi. Takové stokrát opakované sprosté esemesky dokážou rozložit i silnou dospělou osobnost. Oběti jsou křehké. A agresoři rafinovaní,“ upozorňuje na sílu psychického teroru expert na téma šikany Michal Kolář. 1 Během seminářů s metodiky prevence se často objevují názory typu „ať si to vyřeší děti mezi sebou“, „já přeci nemusím řešit každé škádlení, klukovinu“ a podobně. V pozadí těchto myšlenek mnohdy stojí nejasné chápání hranice, co je a co ještě není šikana. Praktičtější vodítko než některá z definic – např. „chování, jehož záměrem je opakovaně ubližovat, ohrožovat, nebo zastrašovat“ poskytuje Michal Kolář, odborný garant projektu Minimalizace šikany 2: „Jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním? Vnitřní rozdíl je veliký. Jestliže svého kamaráda škádlím, tak očekávám, že to bude legrace nejen pro mě, ale i pro něj. Ale když vidím, že to jako legraci nebere, že je zraněný, pak pocítím lítost a omluvím se mu. U šikany je to obráceně. Agresor chce druhému ublížit, chce ho ranit. A má z toho radost. Nejenom, že se mu neomluví, ale své chování opakuje. A většinou násilí stupňuje. Ještě bych měl doplnit jednu důležitou věc. Když někdo někoho škádlí a on mu jasně řekne, aby toho nechal, tak to musí respektovat. Jinak se jedná o porušování práva druhého člověka. A to má už k šikanování blízko. Naše práva končí tam, kde začínají práva druhého. Aby člověk dokázal tyto dva fenomény rozlišit v praxi, je potřeba, aby znal kromě jiného několik vrstev speciální teorie šikanování, měl zkušenosti s řešením násilí mezi vrstevníky a byl morálně inteligentní.“
1 Zdroj: převzato z http://zpravy.idnes.cz/
2 Zdroj: citováno z http://www.minimalizacesikany.cz/index.php
Pomocné odkazy:
Ochrana osobních údajů, jednoduše.
DoNotTrack: Aktivní kontrola online soukromí, doplněk pro prohlížeč Mozilla Firefox.
https://www.abine.com/how-donottrackme-works/
Článek, který se zabývá sledováním Vaší aktivitou na internetu a proč používat DonotTrack.
https://support.mozilla.org/cs/kb/jak-reknu-webovym-strankam-aby-me-nesledovaly
MaskMe: Maskování IP adresy, E-mail adresy, Generování hesel apod. doplněk pro prohlížeč Mozilla Firefox.