Prodávala dětský koberec, nakonec sama přišla o peníze.
MĚLNÍK - Policisté řeší případ internetového podvodu a zjišťuje, která konkrétní osoba ho spáchala.
Prostřednictvím Pol Pointu - asistované digitální služby, oznámila mladá žena podvodné jednání, v důsledku kterého přišla o bezmála šedesát tisíc korun.
Jednalo se o naprosto běžnou záležitost, kdy žena prostřednictvím internetového portálu prodávala za tisíc korun dětský koberec. Ještě týž den přišla na její Whatsapp odpověď od neznámé ženy, že má o tento koberec zájem. Nicméně místo, aby za koberec získala požadovaných tisíc korun, sama přišla o několikanásobně vyšší částku. Z jejího účtu, díky předem promyšlenému jednání a splnění instrukcí "kupující" osoby, jí zmizelo bezmála šedesát tisíc korun.
Poté, co neznámá žena (alespoň se pod ženským jménem při whatsappové komunikaci vydávala) projevila o dětský koberec zájem, sama začala instruovat autorku inzerátu ke krokům, které má udělat. Obdržela odkaz na údajného dopravce z DPD s tím, že musí vyplnit veškeré údaje ke své osobě, účtu, ale i platební kartě. Tedy číslo karty, její platnost, číselný kód ze zadní strany karty. Pak už jen obdržela ověřovací PIN, který zadala. Současně jí přes whatsappovou komunikaci bylo doporučeno, aby v žádném případě stránky neopouštěla. Takto byla požádána o připojení a stejný postup ještě jednou.
Žena tak po splnění všech pokynů čekala, kdy jí bude účet vložena tisícikoruna za prodaný dětský koberec. Místo toho jí ale neznámý podvodník "odčerpal" z účtu přes třicet tisíc korun a na bankovním účtu jí zbylo pouhých 22 korun. Bohužel stejným způsobem jí podvodník připravil o peníze z kreditní karty, celkově tak žena přišla o bezmála šedesát tisíc korun.
Žena pochopila, že se jednalo o podvod a okamžitě kontaktovala bankovní ústav, u kterého má své účty. Tam jí jenom potvrdili, že díky sděleným údajům se mohl neznámý hacker pohybovat v prostředí jejích účtů a o peníze tak přišla.
Případ, který žena oznámila z domova, s videokonferenčním připojením, kdy žena nemusela nic podepisovat, neboť o jejím podání vysvětlení byla pořízena videonahrávka, budou řešit policisté z Kralup nad Vltavou. Ti již v dané věci zahájili úkony trestního řízení pro trestný čin podvodu podle § 209, odst. 1 a pro podezření z neoprávněného opatření, padělání a pozměňování platebního prostředku.
INTERNETOVÁ KRIMINALITA NA VZESTUPU
Toto je jeden z typických případů internetové kriminality (tzv. IT), kterými se v posledních měsících zabývají policisté nejen ve středních Čechách, ale i v celé České republice. IT kriminalita je v současné době na vzestupu /viz tabulka a graf/. V době "covidu", tedy v roce 2020, řešila středočeská policie 1 903 případů v internetovém prostředí, následující rok - 2021 - stoupl počet těchto případů na 2 566 za celý rok (tedy o 663 případů více). Za letošní právě uplynulé čtyři měsíce letošního roku je počet oznámených případů 1 064 (průměrně tak měsíčně řeší policisté přes 260 případů, tedy denně přibývá cca 9 oznámených případů).
NEJČASTĚJŠÍ PŘÍPADY V IT PROSTŘEDÍ
Policisté se nejčastěji zabývají ve virtuálním prostředí různým druhům podvodného jednání. Podvedení jsou většinou lidé, kteří prostřednictvím inzerátu na portálech k tomu určeným nabízeli k prodeji různé věci (pračky, ledničky, věci po dětech, boty, lyže, mobilní telefony). Za ně většinou požadovali malé částky, nicméně většinou sami přišli o téměř veškeré peníze na účtu, tedy někdy až statisícové částky.
Celkově pak kriminalisté evidují - od ledna do dubna letošního roku - v souvislosti s veškerou kybernetickou kriminalitou škodu přesahující 176 miliónů korun (v této částce jsou zahrnuty jak skutky kvalifikované jako trestné činy, tak i přestupkové jednání).
JAK SE BRÁNIT INTERNETOVÝM PODVODNÍKŮM
mjr. Mgr. Vlasta Suchánková
oddělení tisku a prevence
KŘP Středočeského kraje