MĚLNICKO - Útoky na klienty bank rapidně narůstají a jsou velmi sofistikované. Ve spolupráci s Českou bankovní asociací a ESET proto spouštíme „Kyberkampaň“.
Masivní přesun rozličných aktivit do online světa umocněný pandemickou situací vytváří ideální podmínky pro hackery a podvodníky. Pachatelé majetkových deliktů přicházejí s propracovanými metodami, které není snadné prokouknout, a jejich oběti tak přicházejí o nemalé finanční prostředky nebo zneužitelné osobní údaje.
Počet tzv. phishingových a vishingových útoků umocněných metodami spoofingu rapidně narůstá. Jak ukazují data České bankovní asociace dorovnal již v prvním pololetí počet phishingových útoků loňský rok. Počet vishingových útoků, kdy se útočníci během telefonického hovoru například vydávají za bankéře či policisty, se dokonce šestinásobně zvýšil.
Nekalé postupy v obline prostředí přibližuje mimo jiné ředitel úřadu služby kriminální policie a vyšetřování Policejního prezidia České republiky plk. Luděk Fiala: „Vishing je technika založená na vyvolání strachu a zpanikaření oběti. Klientovi útočník často volá v neobvyklý čas a vydává se za bankéře, případně policistu. S pomocí osobních údajů o klientovi, které získal například v internetovém prostředí, mnohdy ze sociálních sítí, si získá jeho důvěru. Ten pak snadno uvěří, že jeho účet byl napaden a jediné, co jeho prostředky „zachrání“, je jejich odeslání na účet, který mu falešný bankéř sdělí. Útočník klienta následně instruuje, jak transakci autorizovat.“ Zároveň dodává, že praktiky útočníků se mohou lišit: „Útočníci někdy cílí na údaje k platební kartě, jindy na přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Objevují se i případy, kdy útočník svou oběť přesvědčí, aby ze svého účtu vybrala hotovost a vložila ji vkladomatem na bitcoiny.“
Jako velmi efektivní se zejména u tzv. phishingových a vishingových útoků na vlastníky bankovních účtů, kteří jsou v posledních měsících častým terčem podvodníků, ukazují preventivní opatření. Jen připravený a informovaný člověk dokáže včas odhalit podvodný telefonát, sms zprávu či e-mail a tím zabránit ztrátám. Společně s Českou bankovní asociací a společností ESET vám proto dnes představujeme osvětovou "Kyberkampaň".
"Kyberkampaň" kromě informační materiálů a varujících videospotů přináší také interaktivní treninkový nástroj KYBERTEST, prostřednictvím kterého si každý může vyzkoušet, zda by dokázal odhalit podezřelé prvky poukazující na podvodnou komunikaci. Na KYBERTEST odkáží zájemce také všechny informační materiály kampaně prostřednictvím QR kódu. "Novinkou v šíření informací k závažnému tématu phishingových a vishingových útoků jsou papírová prostírání v grafické úpravě navazující na ostatní vizuály kampaně, které budou policejní preventisté v regionech distribuovat do restaurací, kaváren apod. Také papírové prostírání nabídne prostřednictvím QR kódu okamžité propojení na KYBERTEST. Návštěvník stravovacího zařízení se tak během čekání na jídlo či oblíbený nápoj bude moct informovat o aktuálních metodách podvodníků," doplňuje vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia ČR plk. Zuzana Pidrmanová.
Podrobné informace o "Kyberkampani" jsou pro vás k dispozici ve společné tiskové zprávě, kterou najdete zde, i v přiložených letácích či videospotech.