Zpráva o činnosti Městské policie Neratovice za rok 2020 a koncepce pro rok 2021
a) Zpráva o činnosti městské policie
1) Personální zabezpečení:
V lednu roku 2020 byl stav pracovníků městské policie v počtu devatenácti zaměstnanců, ale v únoru již v počtu dvaceti. Jeden strážník v průběhu roku 2019 ukončil pracovní poměr a tento stav trval až do konce roku a současně přetrvával stav chybějícího strážníka z roku 2018. Čili od roku 2018 chyběli celkem tři strážníci. Na začátku roku 2019 byl přijat strážník s platným osvědčením a do konce tohoto roku tedy chyběli dva strážníci. Na začátku roku 2020 byli postupně přijati dva uchazeči na pozici čekatele, a protože z důvodu pandemie došlo ke zrušení zkouškového období, stali se platnými strážníky až od poloviny roku 2020. I když neměli platné osvědčení strážníka, jejich náplň práce byla v době pandemie nenahraditelná a téměř každý den plnili přání seniorů. Maximální stav byl během roku zvýšen z dvaceti na jednadvacet zaměstnanců a tak během tohoto roku opět chyběli z důvodu navýšení počtu zaměstnanců a odchodu zaměstnance na mateřskou dovolenou dva strážníci. Celkem je sedmnáct strážníků ve výkonu služby s platným osvědčením a čtyři operátoři pro obsluhu MKDS. Služebna městské policie je po celý rok v nepřetržitém provozu, který zabezpečují čtyři směny. V každé z nich je operátor MKDS a tři strážníci. Administrativu spojenou s chodem městské policie zabezpečuje pět strážníků v denním pracovním režimu. Nově byl přepracován pracovní a organizační řád městské policie včetně náplní práce. Byla zřízena dopravně preventivní skupina, ve které působí tři strážníci, kteří zabezpečují přednášky aj. akce v rámci prevence kriminality, zpracovávají veškerou dokumentaci ohledně přestupků, označují jízdní kola forenzním značením, zpracovávají ztráty, nálezy apod. a v případě potřeby, vykonávají běžnou práci strážníka městské policie.
1) Materiální zabezpečení:
Městská policie je zabezpečena všemi druhy výstroje a materiálem pro svoji činnost (fotoaparáty, osobní kamery s nočním přísvitem, digitální kamery, svítilny, termokamera se záznamem, neprůstřelné vesty, kamery zabudované ve služebních vozidlech, jak v přední, tak v zadní části s automatickým spouštěním, pramicí, raftem, zdravotnickými kufry ve služebních vozidlech, odchytovým zařízením na toulavá a opuštěná zvířata, dvěma automatickými externími defibrilátory, hlukoměrem a alkohol testerem Dräger 7510). Výstrojní materiál je pravidelně obměňován dle schválené vnitřní směrnice a životnosti výstrojních součástek. Městská policie je napojena na integrovaný záchranný systém. Rádiové spojení mezi jednotlivými příslušníky nebo vozidly anebo operačním střediskem je provozováno v digitálním systému s řadou výhod, které se týkají dispečerské konzole, neboli základnové datové radiostanice, včetně modulů GPS, vozidlových stanic, ručních radiostanic a v neposlední řadě velmi důležitého digitálního převaděče pro přenos nejen mezi ručními radiostanicemi. Dispečerská konzole je stolní počítač, který slouží především jako základnová radiostanice, ale ve kterém se mimo jiné ukládají polohy GPS jednotlivých radiostanic, které lze operátorem sledovat a zvukové stopy komunikace mezi jednotlivými stanicemi. Služební vozidla mají navíc mimo GPS umístěných v radiostanicích i modul GPS „online“, který ukazuje aktuální pozici vozidel a lze ji sledovat taktéž v dispečerské konzoli prostřednictvím internetového prohlížeče „FleetwareWeb“, včetně velmi podrobné knihy jízd. Mobilní radiostanice jsou vybaveny prvky nouzového spínače, možností komunikace pouze s jedním uživatelem, odposlechem pomocí dispečerské konzole apod. a právě pomoci výše zmíněného digitálního převaděče je možné komunikovat mezi jednotlivými mobilními radiostanicemi až na vzdálenost 10 km bez pomoci základnových stanic, což je jedna z předností tohoto systému. Během roku byla do systému MKDS začleněna nová IP Full HD kamera umístěná na letním koupališti. Byly vyměněny radiostanice včetně základnových a dispečerské konzole za novou a vyšší verzi. Nově byl místo analogového vybudován digitální kamerový systém Hikvision ve vestibulu kulturního domu a v domu dětí a mládeže. Byl upgradován hardware GSCView pro ovládání kamer a rovněž i GSCView2 pro zobrazování kamer na Obvodním oddělení policie v Neratovicích. Byly zakoupeny nové osobní kamery pro strážníky, externí defibrilátor a na obou služebnách byl vybudovány videotelefony Hikvision pro komunikaci s občany. Z operačního střediska je možné rádiovým spojením spustit sirény a hlásit zprávy do VISO (varovného a informačního systému obyvatelstva), který je bezdrátově rozveden po území města. Nezávislý přístup k tomuto systému má mimo městské policie také operační středisko HZS, dispečink Spolany a.s. a který lze aktivovat i prostřednictvím mobilního telefonu. Systém VISO je plně vybaven ovládacím softwarem, který umožňuje sledovat hladinu Labe a kojetického potoka na dispečinku operačního střediska městské policie a který mimo jiné rovněž sleduje dvěma čidly únik čpavku na zimním stadiónu. V současné době je monitorován kamerovým systémem, nezapojeným do MKDS, veřejný prostor před MěÚ, vestibul v ul. Kojetická, vestibul MěÚ na nám. Republiky, dům dětí a mládeže a rovněž je monitorován jak kamerovým, tak zvukovým záznamem veřejný prostor služebny a kanceláře dopravních přestupků městské policie. Prostřednictvím StelaLite jsou zaznamenávány veškeré telefonické hovory na operačním středisku městské policie. Monitorovací kamerový dohlížecí systém (MKDS) disponuje 14 kamerami napojenými do systému Geutebrück, které jsou ovládány zařízením a softwarem GSCView s průměrně 15 monitorovacími body. Systém kamer je přenášen i na OO PČR Neratovice, kde je zobrazován zařízením a softwarem GSCView2. Městská policie disponuje elektronickým zápisem knihy-rychlého zápisu událostí, kam se zaznamenávají veškeré události během služby a policejním softwarem DERIK. Tento systém je propojen s mobilními telefony, ve kterých je nainstalován mobilní Derik, jehož prostřednictvím jsou odesílány události řešené v terénu do software Derik k dalšímu zpracování a který mimo jiné zaznamenává veškerou činnost strážníků v terénu, včetně GPS poloh a umožňuje přístup ke všem uloženým událostem v hlavním systému. Nezávisle na hlavním software Derik je možné z mobilního telefonu provést kontrolu osoby v pátrání nebo kontrolu odcizeného vozidla anebo kontrolu odcizené registrační značky či kontrolu platného dokladu. Hlavní systém Derik má oproti mobilní verzi navíc modul opis z evidence přestupků, registr obyvatel, registr vozidel a mimo jiné vytváří mapové podklady založených a řešených událostí v terénu na základě pozic GPS. Kancelář umístěná v přízemí budovy MěÚ Neratovice ul. Kojetická 1028, za kanceláří podatelny, je určena především pro vyřizování a zpracovávání všech přestupků, pro prevenci kriminality a řídí se harmonogramem úředních hodin. V této kanceláři rovněž probíhá evidence a značení jízdních kol v rámci projektu forenzního značení REFIZ, působícího na celém území české republiky podporovaný Odborem prevence kriminality Ministerstva vnitra a Asociací forenzního identifikačního značení, z. s.
2) Výsledky činnosti městské policie:
Během roku bylo strážníky projednáno v příkazním řízení celkem 3820 přestupků, při kterých byly uloženy pokuty ve výši 823 900 Kč. Z toho bylo 337 přestupků ve výši 152 800 Kč za porušení rychlosti v obci. Uložené pokuty na místě zaplacené byly ve výši 523 400 Kč, 225 900 Kč na místě nezaplacené a 74 600 Kč za montáž TPZOV.
Z toho bylo řešeno přestupků:
Během roku strážníci městské policie sepsali 434 úředních záznamů, z toho 59 záznamů bylo předáno PČR a 93 jinému správnímu orgánu. Na příslušný odbor dopravy bylo předáno 21 440 oznámení o přestupku, z nichž 20 971 bylo za porušení povolené rychlosti v obci a ve třech případech se jednalo o řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Na osobní svobodě bylo omezeno 43 osob v souvislosti s pácháním trestné činnosti, byla zadržena jedna osoba hledaná a tři pohřešované. Sedmadevadesát osob bylo zadrženo při spáchání přestupku. Ve dvanácti případech byly předány přestupky příslušnému správnímu orgánu za porušení veřejného pořádku, ve dvanácti případech byly postoupeny přestupky za porušení občanského soužití, v pěti případech za porušení obecně závazných vyhlášek obce, v sedmnácti případech za poškozování majetku, ve dvou případech se jednalo o porušení zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek a v pětačtyřiceti případech bylo předáno správnímu orgánu podezření, že byl spáchán přestupek, jehož projednání patří do jeho působnosti. V šestnácti případech bylo v souladu § 13 zák. č. 553/1991 Sb. o obecní policii provedeno předvedení osob a celkem bylo umístěno za stěrač vozidel 2938 výzev pro nepřítomného pachatele dopravního přestupku.
Na žádost občanů Neratovic a přilehlých obcí vyjela městská policie k 1324 případům. 149 výjezdů bylo uskutečněno na žádost PČR a v 11 případech se jednalo o rodinné či jiné neshody. Bylo provedeno 4341 fyzických kontrol objektů, nebo vozidel formou obchůzky, kde byly zanechány informativní bloky převážně v rozmezí mezi 1 až 5 hodinou ranní. Městská policie také provádí doručování obsílek na žádost jiných správních orgánů, kdy ve 41 případech se podařilo úspěšně obsílku doručit a v 9 nikoli. Na žádost příslušných správních odborů bylo provedeno 10 zjištění skutečného stavu věci a bylo provedeno 208 kontrol osob ze stejného důvodu. Bylo provedeno 772 kontrol majitelů psů a bylo uskutečněno 106 výjezdů na toulavé psy, z nichž bylo 43 odchyceno a následně umístěno do městského útulku. V průměru bylo provedeno okolo pěti tisíc kontrol na dětských hřištích, v hernách, ubytovnách, v domech pod správou města Neratovice apod. Mimo jiné do činnosti městské policie patří sbírání injekčních stříkaček do speciálních boxů, kterých bylo sebráno okolo 60 ks, pomoc občanům v tíživých situacích, jako jsou klíče zabouchnuté ve vozidlech či zabouchnutý byt s klíči uvnitř apod. Celkem byly zpracovány záznamy ohledně nalezených 373 předmětů a finanční hotovosti ve výši 65 499 Kč, z toho se jednalo o 24 klíčů ve svazku nebo jednotlivě, 13 jízdních kol, jeden průkaz zdravotně postiženého, 49 platebních karet, 60 občanských průkazů, 15 mobilních telefonů, 29 peněženek, jedna registrační značka vozidla, 48 různých klubových nebo jiných karet, 46 karet zdravotních pojišťoven, jedna mezinárodní pojišťovací karta, dva žákovské průkazy, 24 řidičských průkazů, dva rodné listy, 10 technických průkazů od vozidla a 48 dalších předmětů (notebook, stravenky, časový kupón, pět lítaček, dva batohy, tři řetízky na krk, dva seniorské průkazy, nářadí, bunda, kombinéza, lékařská zpráva, kopačky, kraťasy, kniha, jízdenky, dvě tašky, prut, brýle, dvě kabelky, rukavice, cigarety, zapalovač, vepřový bůček, kuřecí stehno, bramborový knedlík, vepřová panenka, čtyři cvičné nože aj.). Část těchto nálezů pochází ze schránek důvěry, ale drtivá většina jich byla odevzdána občany na služebně městské policie.
V rámci prevence kriminality byla uskutečněna soutěž „vyhraj cyklistické potřeby“, a celkem bylo uskutečněno 13 projektů. Z toho se jednalo o jedenáct přednášek na mateřských školkách, ZŠ Ing. M. Plesingera-Božinova a ZŠ 28. října. Především se jednalo o přednášky v oblasti šikany, kyberšikany, právního povědomí a zásady bezpečného chování. Zbylé projekty se týkaly jednorázových projektů se žáky ze základních a středních škol, prohlídky fungování MKDS. Projekt „Pojď cvičit. Odhoď ulici.“, který je veden jako kroužek Městské policie Neratovice, kterého se účastnilo v průměru okolo 13 dětí, byl z důvodu pandemie covidu 19 dočasně ukončen a bohužel i celkově se činnost v oblasti prevence ze stejného důvodu nekonala.
Město je rozděleno mezi strážníky na třináct obvodů, kteří svůj obvod procházejí a za pořádek v jednotlivých obvodech nesou odpovědnost. Nedostatky, které není strážník schopen řešit na místě, jsou předány příslušnému odboru městského úřadu. Celkem bylo provedeno 969 kontrol se 210 poznatky, které byly předány na příslušní odbor. Hlavním úkolem této činnosti je kontrola pořádku na veřejném prostranství či jiných veřejně přístupných místech, zábor veřejného prostranství, černé skládky a v neposlední řadě komunikace strážníka s občany a dohlížení na dodržování zákonů a vyhlášek města. Městská policie také obsluhuje pult centralizované ochrany, na který je napojeno 20 faktických budov města s 53 objekty, ke kterým se vyjíždělo v 58 případech. V současné době je vyškoleno pro odchyt toulavých zvířat 11 strážníků na Vysoké škole veterinární v Brně. Ve dnech školního vyučování dohlíží městská policie na přechodech pro chodce v ulici Dr. E. Beneše, před základní školou 28. října a v ul. Kojetická.
3) VI. ročník střeleckého závodu:
V září se konal VII. ročník střeleckého závodu o pohár Městské policie Neratovice ve střelbě z pistole a samopalu Scorpion EVO 3 S1. Této soutěže se zúčastnili mimo spolupořadatelů a dalších hostů také příslušníci městských policií, policisté z obvodních oddělení a kriminální policie.
a) Koncepce městské policie na rok 2021
1) Personální zabezpečení:
2) Materiální zabezpečení:
3) Spolupráce s policií ČR:
4) Vlastní každodenní činnost městské policie:
5) V řídící a organizační činnosti: