MĚLNICKO –Mokrá silnice je 2x více kluzká než silnice suchá .
V poslední dny není nouze o deštivé počasí. Déšť má na svědomí stovky dopravních nehod, kterým se dá předejít dodržováním jednoduchých zásad. Nezapomínejte na to, že mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice. Pro zkušené řidiče je jízda za deště rutina, pro některé je to ale stres. A jak všichni víme, tak ve stresu člověk dělá chyby.
Nesmíme zapomínat na skutečnost, že déšť snižuje vnímavost řidiče - špatná viditelnost za deště, snížená účinnost světel. Pro většinu řidičů je přirozené, že v nepříznivém počasí jezdí pomaleji. Opatrnosti však není nikdy dost! Nezapomínejte, že na vozovce nejste sami. Každý z nás si přeje dorazit bezpečně do cíle své cesty.
Buďte extrémně opatrní po delším období sucha. Během déle trvajícího sucha se na cestách nashromáždí motorový olej a ostatní maziva. Když se tyto látky smíchají s prvními kapkami deště, povrch vozovky se stává extrémně kluzký. Delší déšť nakonec tyto nečistoty smyje, ale první hodiny deště jsou obvykle nejnebezpečnější.
Počítejte s delším cestovním časem. Při jízdě v nepříznivém počasí byste měli jezdit pomaleji, než za optimálních povětrnostních podmínek. Mějte na paměti, že pomalejší nebudete jen vy, ale i ostatní účastníci silničního provozu. Vyrazte na cestu dříve, abyste se vyhnuli zbytečně riskantní rychlé jízdě, kterou neohrožujete pouze sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu.
Brzděte dříve a s menší silou, jako byste to dělali za suchého počasí. Dřívější a jemnější brzdění zvětšuje brzdnou dráhu mezi vámi a autem před vámi a také dáváte včas na vědomí řidiči za vámi, že zpomalujete. Nezapomínejte ani na signalizaci směru, aby ostatní řidiči věděli o vašich úmyslech. Zatáčkami přejíždějte pomaleji a ne takovou rychlostí jako za sucha.
Nepoužívejte tempomat. Pokud dostanete aquaplaning, při použití tempomatu je dost pravděpodobné, že vaše auto ještě více zrychlí. Tempomat také snižuje řidičovu ostražitost a tím, že nemá nohy na pedálech, se zvyšuje jeho reakční doba v nebezpečných situacích. Když vidíte na silnici před vámi obrovskou louži, objeďte ji nebo zvolte náhradní cestu. Taková vodní překážka může skrývat obrovskou jámu, která vám může vážně poškodit nápravu auta. Šplouchající voda do motorové části může poškodit vnitřní elektrické systémy. Poté, co projedete přes louži, jemně klepněte na brzdový pedál, čímž vysušíte vodu z brzd.
Zapněte si světla a to i tehdy, když jen jemně mrholí. Velice důležité je nejen vidět, ale i být viděn! Za deště a mlhy však nepoužívejte dálková světla, protože kapky ve vzduchu odrážejí světlo zpět a ještě více snižují viditelnost. Pokud máte mlhová světla, použijte raději ty.
Dávejte pozor na chodce. Obvykle pozorný chodec se stává méně pozorným, když musí v dešti a větru bojovat s deštníkem. Navíc kapky deště tlumí zvuk, takže chodec může špatně odhadnout vzdálenost přijíždějícího vozidla a vykročí přímo pod kola.
Udržujte větší vzdálenost mezi vámi a velkým autem před vámi. Extra velké pneumatiky velkých automobilů rozprašují množství vody do ovzduší, což může nepříjemně blokovat výhled. Vyhněte se předjíždění, ale pokud už musíte autobus nebo kamion předjet, učiňte tak rychle a hlavně na bezpečném úseku.
Odmlžte si okna. Déšť zapříčiňuje rychlé zamlžování skel. Zapněte si odmlžovače skel, a pokud máte v autě klimatizaci, zapněte ji.
Pokud se vaše auto dostane do aquaplaningu, nebrzděte prudce a netočte volantem, protože ho můžete přivést do smyku. Pomalu dejte nohu z plynu a pokračujte v přímé jízdě, dokud se kola nedostanou znovu na vozovku. Pokud musíte brzdit, dělejte tak přerušovaně (pokud máte ABS, zatlačte na pedál).
S kvalitními pneumatikami a při použití zdravého rozumu při jízdě snížíte riziko nehody na minimum . Jezděte defenzivně, hlídejte si okolí a pamatujte, že není ostuda jízdu zastavit nebo odložit. A k zvládnutí auta na mokru vám hodně pomůžou kurzy smyku či škola jízdy, kde si to všechno vyzkoušíte rovnou i v praxi.