Dne 27. 9. 2013 proběhla v rámci prevence kriminality pro žáky 6.A ze ZŠ Ing. M. Plesingera-Božinova přednáška na téma šikana, kyberšikana. Strážníky byly na začátku přednášky vysvětleny pojmy jako agrese, agresivita, co je šikana a jaké formy může nabývat. Preventistou bylo hovořeno o typech agresorů, kdo se může stát obětí a v co šikana může vyústit. V průběhu přednášky si žáci zahráli v několika modelových scénkách, kde si mohli vyzkoušet roli agresora i vcítit se do role oběti. Přesto, že se žáci během scének usmívali, uvědomovali si, že toto téma a tyto situace nejsou úsměvné a že je to velmi závažné téma.
Se šikanou v dnešní době velmi úzce souvisí kyberšikana, o které bylo ke konci přednášky okrajově hovořeno. S touto problematikou jsou spjaty sociální sítě, které v dnešní době využívá spousta žáků a ti se mohou vystavovat různým rizikům. Aby žáci snížili možná rizika, byla jim ponechána příručka k sociální síti facebook, která je provede bezpečným nastavením této sítě a zároveň jim bylo rozdáno desatero online bezpečnosti s článkem Škádlení nebo šikana? s pomocnými odkazy na užitečné doplňky, které jim byly vysvětleny.
Žáci v průběhu přednášky kladli dotazy, jak mohou rozpoznat prvopočátky šikany a jak mají reagovat, když se stanou obětí, nebo jen svědky šikany. Cílem této přednášky bylo, aby si žáci „odnesli“ poučení, jak se chovat v případě, že se stanou oběťmi šikany, kyberšikany apod. Žákům bylo mimo jiné několikrát připomenuto, aby v případě, že se stanou oběťmi šikany, nebo jiné protiprávní činnosti, se obrátili na učitele, rodiče či přímo kontaktovali Městskou policii Neratovice.
Desatero online bezpečnosti:
Škádlení nebo šikana?
„Znám oběti kyberšikany mezi dospělými lidmi. Takové stokrát opakované sprosté esemesky dokážou rozložit i silnou dospělou osobnost. Oběti jsou křehké. A agresoři rafinovaní,“ upozorňuje na sílu psychického teroru expert na téma šikany Michal Kolář. 1 Během seminářů s metodiky prevence se často objevují názory typu „ať si to vyřeší děti mezi sebou“, „já přeci nemusím řešit každé škádlení, klukovinu“ a podobně. V pozadí těchto myšlenek mnohdy stojí nejasné chápání hranice, co je a co ještě není šikana. Praktičtější vodítko než některá z definic – např. „chování, jehož záměrem je opakovaně ubližovat, ohrožovat, nebo zastrašovat“ poskytuje Michal Kolář, odborný garant projektu Minimalizace šikany 2: „Jaký je rozdíl mezi škádlením a šikanováním? Vnitřní rozdíl je veliký. Jestliže svého kamaráda škádlím, tak očekávám, že to bude legrace nejen pro mě, ale i pro něj. Ale když vidím, že to jako legraci nebere, že je zraněný, pak pocítím lítost a omluvím se mu. U šikany je to obráceně. Agresor chce druhému ublížit, chce ho ranit. A má z toho radost. Nejenom, že se mu neomluví, ale své chování opakuje. A většinou násilí stupňuje. Ještě bych měl doplnit jednu důležitou věc. Když někdo někoho škádlí a on mu jasně řekne, aby toho nechal, tak to musí respektovat. Jinak se jedná o porušování práva druhého člověka. A to má už k šikanování blízko. Naše práva končí tam, kde začínají práva druhého. Aby člověk dokázal tyto dva fenomény rozlišit v praxi, je potřeba, aby znal kromě jiného několik vrstev speciální teorie šikanování, měl zkušenosti s řešením násilí mezi vrstevníky a byl morálně inteligentní.“
1 Zdroj: převzato z http://zpravy.idnes.cz/
2 Zdroj: citováno z http://www.minimalizacesikany.cz/index.php
Pomocné odkazy:
DoNotTrack: Aktivní kontrola online soukromí, doplněk pro prohlížeč Mozilla Firefox.
https://www.abine.com/how-donottrackme-works/
Článek, který se zabývá sledováním Vaší aktivitou na internetu a proč používat DonotTrack.
https://support.mozilla.org/cs/kb/jak-reknu-webovym-strankam-aby-me-nesledovaly
MaskMe: Maskování IP adresy, E-mail adresy, Generování hesel apod. doplněk pro prohlížeč Mozilla Firefox.